01
Säljuppdrag
Vid ett säljuppdrag företräder Akvira det onoterade bolagets ägare. Uppdraget syftat till att hitta en ny långsiktig ägare och att genomföra transaktionen på ett i alla avseenden korrekt sätt. I ett säljuppdrag ingår i regel följande tjänster:
- Projektledare och strategisk rådgivare för att uppnå bästa värde och långsiktiga ägarlösning
- Upprättande av IM (prospekt)
- Sekretesshantering
- Identifiering av och kontakt med potentiella intressenter
- Arrangera och bistå vid möten med intressenter
- Skapa en konkurrensutsatt process för hantering av indikativa bud
- Bistå vid konstruktion av förvärvsupplägg
- Samordna andra rådgivare, till exempel revisorer och skattejurister
- Förhandlingar
- Upprättande av Letter of Intent (Avsiktsförklaring)
- Koordinera due diligence-processen (”bolagsbesiktningen”)
- Upprättande av överlåtelseavtal/avtalsgranskning


02
Köpuppdrag
Vid ett köpuppdrag hjälper Akvira uppdragsgivaren att identifiera och kontakta möjliga förvärvsobjekt. Till skillnad från ett säljuppdrag, där syftet oftast är att skapa en konkurrensutsatt försäljningsprocess, är syftet att skapa en exklusiv förvärvsprocess av målbolaget.
Beroende på uppdragsgivaren erfarenhet och organisation kan uppdragets omfattning variera.
03
Värderingsuppdrag
Det kan finnas olika anledningar att uppdragsgivaren vill ha en oberoende marknadsvärdering av ett bolag. Det kan vara för att utvärdera en möjlig försäljning, delägare som vill sära på sig, beslutsunderlag inför strategidiskussioner och få indikationer på värdehöjande åtgärder, belåningssituationer, bodelning eller en anhörig som vill ta över företaget.

Akvira är Sveriges ledande företagsmäklare inom segmentet vård, skola & omsorg
Vi har gedigen branscherfarenhet och känner de olika köparna. Vi känner till affärsmodeller, tillstånds- och tillsynsproblematik etc. Vi jobbar både med stora och små företag över hela landet med team som skräddarsys för varje projekt. Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.